
zaterdag, december 16, 2006
World Press Photo ook in Zwolle
World Press Photo komt na vijf jaar van afwezigheid weer terug naar Zwolle. Van 29 januari tot en met 18 februari is de reizende fototentoonstelling te zien in de Broerenkerk.
In 2001 was de laatste World Press Photo in Zwolle te zien. De sponsoring van het evenement liep daarna stroef. De tentoonstelling voor drie weken in huis halen kost al gauw 15.000 euro. Door financiële steun van ondermeer de gemeente, de provincie en het Prins Bernhard Cultuurfonds kon het bedrag dit keer wel bij elkaar worden geschraapt.
Openingstijden: maandag van 14.00 tot 17.00 uur, dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur, op donderdag eveneens van 19.00 tot 21.00 uur. Toegangsprijs: 2,50 euro.
Bron: De Stentor.
In 2001 was de laatste World Press Photo in Zwolle te zien. De sponsoring van het evenement liep daarna stroef. De tentoonstelling voor drie weken in huis halen kost al gauw 15.000 euro. Door financiële steun van ondermeer de gemeente, de provincie en het Prins Bernhard Cultuurfonds kon het bedrag dit keer wel bij elkaar worden geschraapt.
Openingstijden: maandag van 14.00 tot 17.00 uur, dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur, op donderdag eveneens van 19.00 tot 21.00 uur. Toegangsprijs: 2,50 euro.
Bron: De Stentor.
vrijdag, december 15, 2006
Acteursfamilie Baldwin aangeklaagd om beloofde foto
De Amerikaanse paparazzo James Edstrom eist in een rechtszaak ruim 75 duizend euro van de beroemde acteursfamilie Baldwin omdat hij een beloofde foto van de acterende broers niet heeft mogen maken. Edstrom claimt dat de de moeder van het viertal hem die belofte deed in ruil voor een door hem in 1996 georganiseerde benefietavond. De opbrengst van de foto moest als betaling dienen voor zijn activiteiten voor de liefdadigheidsorganisatie van Carol Baldwin. De foto werd uiteindelijk echter gemaakt door een andere fotograaf. Moeder Baldwin zegt geen bindende afspraak met Edstrom te hebben gemaakt over de foto.
Update zaterdag:
De moeder van de vier acterende Baldwin-broers heeft het bijgelegd met de fotograaf die haar had aangeklaagd. Beide partijen kwamen na de schikking opgelucht de rechtszaal uit. "We zijn weer vrienden", verklaarde Carol Baldwin. Details over de schikking zijn niet naar buiten gebracht.
Update zaterdag:
De moeder van de vier acterende Baldwin-broers heeft het bijgelegd met de fotograaf die haar had aangeklaagd. Beide partijen kwamen na de schikking opgelucht de rechtszaal uit. "We zijn weer vrienden", verklaarde Carol Baldwin. Details over de schikking zijn niet naar buiten gebracht.
David Bailey in Hardtalk Extra
Komende nacht om 01.30 zendt BBC World in het programma HardTalk Extra een interessant interview uit met de legendarische Engelse modefotograaf David Bailey.
Insturen Zilveren Camera met twee dagen verlengd
Zondagavond 24.00 uur nieuwe deadline.
De website van de Zilveren Camera staat - in tegenstelling tot eerdere berichten - nog open tot komende zondagavond 24.00 uur. Er is besloten om nog twee dagen buiten werktijd de site open te houden, omdat ‘zich geen noemenswaardige problemen hebben voorgedaan bij het invoeren van beeldmateriaal. Zilveren Cameravoorzitter Hans Kouwenhoven vertelt enthousiast dat ‘jong en oud op grote schaal gebruik maken van de website om beeldmateriaal in te sturen.’
Werry Crone stuurde ook in en hij vindt de website ‘heel gebruiksvriendelijk’. ‘Met dit vergeleken is digitaal bankieren een ramp’, vindt hij. Wel moeten fotografen hun inzending goed voorbereiden en bij het invoeren 'heel secuur de aanwijzingen volgen. Het kost wel wat meer tijd omdat je foto voor foto invoert, maar je hebt tot het eind controle over je inzending.'
Het is voor het eerst dat het bestuur van de Zilveren Camera de website open heeft gezet voor het insturen van beeldmateriaal. Werry hierover: 'Ik vind het een wonder dat in de wereld van de ICT alles bij een eerste keer zo goed gaat.’
Let op: Foto’s die gemaakt zijn na 15 december en voor 1 januari 2007 kunnen ingestuurd worden op cd en moeten 2 januari ingeleverd zijn bij voorzitter Hans Kouwenhoven, Molenwerfstraat 26, 2405 BX Alphen aan de Rijn.
Bron: Zilveren Camera.
De website van de Zilveren Camera staat - in tegenstelling tot eerdere berichten - nog open tot komende zondagavond 24.00 uur. Er is besloten om nog twee dagen buiten werktijd de site open te houden, omdat ‘zich geen noemenswaardige problemen hebben voorgedaan bij het invoeren van beeldmateriaal. Zilveren Cameravoorzitter Hans Kouwenhoven vertelt enthousiast dat ‘jong en oud op grote schaal gebruik maken van de website om beeldmateriaal in te sturen.’
Werry Crone stuurde ook in en hij vindt de website ‘heel gebruiksvriendelijk’. ‘Met dit vergeleken is digitaal bankieren een ramp’, vindt hij. Wel moeten fotografen hun inzending goed voorbereiden en bij het invoeren 'heel secuur de aanwijzingen volgen. Het kost wel wat meer tijd omdat je foto voor foto invoert, maar je hebt tot het eind controle over je inzending.'
Het is voor het eerst dat het bestuur van de Zilveren Camera de website open heeft gezet voor het insturen van beeldmateriaal. Werry hierover: 'Ik vind het een wonder dat in de wereld van de ICT alles bij een eerste keer zo goed gaat.’
Let op: Foto’s die gemaakt zijn na 15 december en voor 1 januari 2007 kunnen ingestuurd worden op cd en moeten 2 januari ingeleverd zijn bij voorzitter Hans Kouwenhoven, Molenwerfstraat 26, 2405 BX Alphen aan de Rijn.
Bron: Zilveren Camera.
Drie fotojournalisten ontvangen Alicia Patterson-beurs
Onder de acht winnaars van een Alicia Patterson-beurs zijn deze jaargang drie fotojournalisten. Het gaat om Jon Anderson, Stephen Ferry en Teru Kuwayama, die ieder een bedrag van 35.000 dollar tegemoet kunnen zien voor hun projecten.
Anderson, die vertegenwoordigd wordt door het nieuwe agentschap Anarchy Images, werkt aan een reportage over arbeiders op de suikerplantages in de Dominicaanse Republiek. Ferry zal het geld gebruiken om verder te gaanmet zijn project over de burgeroorlog in Colombia. Kuwayama diende een voorstel in voor een reportage over Afghanistan and Pakistan.
Anderson, die vertegenwoordigd wordt door het nieuwe agentschap Anarchy Images, werkt aan een reportage over arbeiders op de suikerplantages in de Dominicaanse Republiek. Ferry zal het geld gebruiken om verder te gaanmet zijn project over de burgeroorlog in Colombia. Kuwayama diende een voorstel in voor een reportage over Afghanistan and Pakistan.
donderdag, december 14, 2006
James Nachtwey in ARTE Metropolis
Zaterdagavond laat besteedt het cultuurmagazine Metropolis van de Frans-Duitse tv-zender ARTE aandacht aan James Nachtwey en zijn tentoonstelling bij de Helmut Newton Foundation in Berlijn. In dezelfde uitzending ook aandacht voor modefotograaf David LaChapelle.
0.15-1.10 Metropolis ARTE
0.15-1.10 Metropolis ARTE
Photoshop CS3 Beta
Adobe stelt vanaf morgen (15 december) de Beta-versie van het programma Photoshop CS3 via het internet beschikbaar. Voor het gebruik is een geldig CS2-serienummer vereist.
Pictures of the Year International
Pictures of the Year International is pleased to invite you to enter their 64th annual photojournalism competition - the world's oldest and one of the world's most prestigious.
An advance look at the contest categories and guidelines is now available online at www.poyi.org. POYi encourages contestants to review the numerous improvements and changes in this year's competition.
Pictures of the Year International continues to offer new categories, such as an expanded multimedia division, plus Human Conflict and Photographer's Column. Also this will be the second year for accepting entries through an efficient online process.
Online registration is now open. The deadline for entries to be submitted online is Friday, January 19. Please review the contest categories and guidelines at our Web site, www.poyi.org.
In late December the web site will be updated with detailed instructions on how to prepare and upload entries. Also online you'll also see several years' worth of recent winners, a mere portion of the 63-year-old archive.
An advance look at the contest categories and guidelines is now available online at www.poyi.org. POYi encourages contestants to review the numerous improvements and changes in this year's competition.
Pictures of the Year International continues to offer new categories, such as an expanded multimedia division, plus Human Conflict and Photographer's Column. Also this will be the second year for accepting entries through an efficient online process.
Online registration is now open. The deadline for entries to be submitted online is Friday, January 19. Please review the contest categories and guidelines at our Web site, www.poyi.org.
In late December the web site will be updated with detailed instructions on how to prepare and upload entries. Also online you'll also see several years' worth of recent winners, a mere portion of the 63-year-old archive.
Chas Gerretsen over zijn foto van Pinochet
Vandaag in de Volkskrant een artikel over (voormalig) fotojournalist Chas Gerretsen en de beroemde foto die hij maakte van de Chileense dictator Augusto Pinochet.

Generaal Pinochet en officieren tijdens mis t.g.v. Onafhankelijksheidsdag, Santiago, Chili (19 september 1973). foto Chas Gerretsen
Lees het artikel Pinochet was het pronkstuk van de coup.
Opmerkelijk: Gerretsen claimt in het artikel dat de rol van persfotograaf in de film Apocalypse Now op hem is gebaseerd. Want, wat zijn de feiten? Gerretsen was dan wel stills-fotograaf op de set van die film, maar de rol van de persfotograaf (vertolkt door Dennis Hopper) was voornamelijk gemodelleerd naar Tim Page. De rol werd bedacht en geschreven door Page's vriend Michael Herr, die ook het boek Dispatches schreef met Page als één van de belangrijkste personages. Lees maar na.

Generaal Pinochet en officieren tijdens mis t.g.v. Onafhankelijksheidsdag, Santiago, Chili (19 september 1973). foto Chas Gerretsen
Lees het artikel Pinochet was het pronkstuk van de coup.
Opmerkelijk: Gerretsen claimt in het artikel dat de rol van persfotograaf in de film Apocalypse Now op hem is gebaseerd. Want, wat zijn de feiten? Gerretsen was dan wel stills-fotograaf op de set van die film, maar de rol van de persfotograaf (vertolkt door Dennis Hopper) was voornamelijk gemodelleerd naar Tim Page. De rol werd bedacht en geschreven door Page's vriend Michael Herr, die ook het boek Dispatches schreef met Page als één van de belangrijkste personages. Lees maar na.
woensdag, december 13, 2006
Reuters' operatie Schone Handen
Topman Tom Glocer van Reuters is in een speech bij de Globes Media Conference in Tel Aviv ingegaan op de fotomanipulatie-affaire waar Reuters afgelopen zomer in verwikkeld raakte.
Niet geheel onverwacht roemt hij de snelheid en accuratesse waarmee Reuters op de photoshop-knoeipraktijken van Reuters-fotograaf Adnan Hajj zou hebben gereageerd: "We acted without hesitation" en nog meer zelfgenoegzame blah blah...:
Hajj was fired; his editor was fired and we took the decision to remove every photograph he ever took in his freelance career at Reuters – all 920!
The Reuters Trust Principles of independence, freedom from bias, and integrity are at the core of what we do and what we believe in. So when after 155 years of building up a reputation of trust, we found it challenged, we acted swiftly and directly.
I had seen what happened to other media organizations like the BBC, CBS or the New York Times, and I wanted none of that. Instead we moved quickly to admit the mistake, take disciplinary action, and reaffirm our commitment to the highest standards.
We analyzed our coverage of the war in Lebanon to assure ourselves there was no systemic bias at Reuters, and we learned that the issue of manipulating photos was a wider industry issue, involving not just digital manipulation, but staging of photos as well.
Dat is nog eens op een ongeloofwaardige manier je handen schoonwassen. En ondertussen: is hij de lakse reacties van Reuters op de eerste aantijgingen door diverse webloggers vergeten? Pas na weken van ontkenningen greep Reuters in.
En dan nu woorden gebruiken als "without hesitation (...) we acted swiftly and directly (...) we moved quickly to admit the mistake", etcetera. Je moet maar durven.
Als reactie op de regelmatige beschuldigingen dat Reuters in zijn verslaggeving van het conflict tussen Israël en de Palestijnen wel erg overhelt naar de Palestijnse kant, weet topman Glocer maar liefst één geval te noemen waarin Reuters van pro-Israëlische berichtgeving werd beticht. (Hoogstens de uitzondering die de regel bevestigt.)
Vervolgens roemt Reuters-topman Glocer zijn fotograaf Ahmed Jadallah, of all people, als één van zijn beste fotografen. Terwijl, als er één persfotograaf is die extreem partijdig is, zelfs ver over de grens van radicaal pro-Palestijns activisme heen, is het wel Ahmed Jadallah. Bepaald geen toonbeeld van de objectiviteit die Reuters zo nadrukkelijk zegt na te streven. (In zijn woorden: "We stand only for objective reporting.")
En dan wil Reuters nu, in samenwerking met Adobe en Canon, een systeem invoeren dat digitale manipulatie in fotobestanden opspoort. Heel fijn allemaal, maar helaas is geen enkel technisch systeem opgewassen tegen de vooringenomenheid die sommige (foto)journalisten van Reuters tentoonspreiden.
Niet geheel onverwacht roemt hij de snelheid en accuratesse waarmee Reuters op de photoshop-knoeipraktijken van Reuters-fotograaf Adnan Hajj zou hebben gereageerd: "We acted without hesitation" en nog meer zelfgenoegzame blah blah...:
Hajj was fired; his editor was fired and we took the decision to remove every photograph he ever took in his freelance career at Reuters – all 920!
The Reuters Trust Principles of independence, freedom from bias, and integrity are at the core of what we do and what we believe in. So when after 155 years of building up a reputation of trust, we found it challenged, we acted swiftly and directly.
I had seen what happened to other media organizations like the BBC, CBS or the New York Times, and I wanted none of that. Instead we moved quickly to admit the mistake, take disciplinary action, and reaffirm our commitment to the highest standards.
We analyzed our coverage of the war in Lebanon to assure ourselves there was no systemic bias at Reuters, and we learned that the issue of manipulating photos was a wider industry issue, involving not just digital manipulation, but staging of photos as well.
Dat is nog eens op een ongeloofwaardige manier je handen schoonwassen. En ondertussen: is hij de lakse reacties van Reuters op de eerste aantijgingen door diverse webloggers vergeten? Pas na weken van ontkenningen greep Reuters in.
En dan nu woorden gebruiken als "without hesitation (...) we acted swiftly and directly (...) we moved quickly to admit the mistake", etcetera. Je moet maar durven.
Als reactie op de regelmatige beschuldigingen dat Reuters in zijn verslaggeving van het conflict tussen Israël en de Palestijnen wel erg overhelt naar de Palestijnse kant, weet topman Glocer maar liefst één geval te noemen waarin Reuters van pro-Israëlische berichtgeving werd beticht. (Hoogstens de uitzondering die de regel bevestigt.)
Vervolgens roemt Reuters-topman Glocer zijn fotograaf Ahmed Jadallah, of all people, als één van zijn beste fotografen. Terwijl, als er één persfotograaf is die extreem partijdig is, zelfs ver over de grens van radicaal pro-Palestijns activisme heen, is het wel Ahmed Jadallah. Bepaald geen toonbeeld van de objectiviteit die Reuters zo nadrukkelijk zegt na te streven. (In zijn woorden: "We stand only for objective reporting.")
En dan wil Reuters nu, in samenwerking met Adobe en Canon, een systeem invoeren dat digitale manipulatie in fotobestanden opspoort. Heel fijn allemaal, maar helaas is geen enkel technisch systeem opgewassen tegen de vooringenomenheid die sommige (foto)journalisten van Reuters tentoonspreiden.
dinsdag, december 12, 2006
Hachette Filipacchi verkoopt zijn fotoagentschappen
Hachette Filipacchi heeft zijn complete bezit aan fotoagentschappen verkocht aan de Franse investeringsmaatschappij Green Recovery, dat zich voornamelijk richt op het overnemen van slecht renderende bedrijven.
De belangen die Hachette van de hand heeft gedaan bestaan uit de volgende bureau's:
GAMMA : News, Celebrity and Feature Stories
RAPHO : In-depth Feature Stories
HOAQUI : Daily Life, Travel, World Discovery and Geography
KEYSTONE : Historical Archives and Fine Arts
JACANA : Nature, Fauna and Flora
RAPHO : World-class Photographers' Lengendary Archives
TOP : Gastronomy and Art of Living
De belangen die Hachette van de hand heeft gedaan bestaan uit de volgende bureau's:
GAMMA : News, Celebrity and Feature Stories
RAPHO : In-depth Feature Stories
HOAQUI : Daily Life, Travel, World Discovery and Geography
KEYSTONE : Historical Archives and Fine Arts
JACANA : Nature, Fauna and Flora
RAPHO : World-class Photographers' Lengendary Archives
TOP : Gastronomy and Art of Living
Natuurfotografie in het Museon
Op zondag 17 december a.s. toont natuurfotograaf Peter Muller zijn fotowerk door middel van digitale en analoge projectie in het Haagse Museon. Collega-fotograaf en ecoloog Ruben Smit voert een gesprek met de fotograaf, waar niet alleen de techniek van deze vorm van fotografie onder de loep wordt genomen maar ook de omstandigheden waaronder de foto's zijn gemaakt en de motivatie van de fotograaf worden verklaard.
Aanvang 14.00 uur.
Aanvang 14.00 uur.
Lucebert: schilder, dichter, èn fotograaf
Het Stedelijk Museum Schiedam presenteert van 28 januari tot 3 juni 2007 Lucebert. schilder, dichter, fotograaf. Het is de eerste grote tentoonstelling na het overlijden van Lucebert in 1994, die een uitgebreid overzicht geeft van alle aspecten van zijn kunstenaarschap. Lucebert wordt beschouwd als een van de belangrijkste Nederlandse dichters van de 20ste eeuw.
Met name in de jaren vijftig en zestig heeft Lucebert veel gefotografeerd. Tijdens zijn verblijf in Parijs en later in Berlijn en op reizen door Bulgarije, Italië en Spanje heeft hij zijn omgeving op een haarscherpe wijze vastgelegd. Ook hier is duidelijk dat Lucebert de wereld met grote passie en compassie bezag, waarbij zijn liefde voor mensen tot uitdrukking komt. Hoewel hij vond dat er veel misstanden in de wereld waren, is hij met een groot gevoel voor humor en relativeringsvermogen de wereld en de mensheid blijven verbeelden.
Bron: ANP Pers Support.
Met name in de jaren vijftig en zestig heeft Lucebert veel gefotografeerd. Tijdens zijn verblijf in Parijs en later in Berlijn en op reizen door Bulgarije, Italië en Spanje heeft hij zijn omgeving op een haarscherpe wijze vastgelegd. Ook hier is duidelijk dat Lucebert de wereld met grote passie en compassie bezag, waarbij zijn liefde voor mensen tot uitdrukking komt. Hoewel hij vond dat er veel misstanden in de wereld waren, is hij met een groot gevoel voor humor en relativeringsvermogen de wereld en de mensheid blijven verbeelden.
Bron: ANP Pers Support.
Nederlands Fotomuseum begint in april tweede leven
Het Nederlands Fotomuseum gaat begin volgend jaar verhuizen naar gebouw Las Palmas op de Kop van Zuid in Rotterdam. Op 18 april gaat het museum open met de tentoonstelling Dutch Eyes, een nieuwe geschiedenis van de fotografie in Nederland. Dat is dinsdag bekendgemaakt tijdens een presentatie van de inrichtingsplannen.
Het fotomuseum is nu nog gevestigd in de Witte de Withstraat in hartje Rotterdam. Daar barst de instelling uit haar voegen. Niet alleen de tentoonstellingsruimten zijn klein, ook ontbreekt het aan voldoende depotruimte.
Het museum beheert de archieven van 129 Nederlandse fotocollecties met in totaal vier miljoen negatieven. In Las Palmas is alles ruimer en krijgt het museum de beschikking over 10.000 vierkante meter vloeroppervlak, het dubbele van nu.
Bron: ANP.
Het fotomuseum is nu nog gevestigd in de Witte de Withstraat in hartje Rotterdam. Daar barst de instelling uit haar voegen. Niet alleen de tentoonstellingsruimten zijn klein, ook ontbreekt het aan voldoende depotruimte.
Het museum beheert de archieven van 129 Nederlandse fotocollecties met in totaal vier miljoen negatieven. In Las Palmas is alles ruimer en krijgt het museum de beschikking over 10.000 vierkante meter vloeroppervlak, het dubbele van nu.
Bron: ANP.
Fotobloggen bij het ANP
Degene die het snelst zijn beelden van 'harde feiten' bij een fotoredactie heeft, kan snel scoren, weet Bert Kok van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Hij was het afgelopen jaar als projectleider verantwoordelijk voor het bloggen van foto's door verslaggevers. Zij maakten ter plekke beelden van journalistieke onderwerpen en stuurden die direct door naar de internetredactie van het ANP.
"Waar de focus van de verslaggever ligt bij het geschreven bericht, kan hij of zij nu ook een illustratie met zijn artikelen meegeven", aldus Kok. Dat lukte echter niet met het fenomeen MMS. Het was te duur en je wist niet of de ontvanger beschikte over mms om zo de foto te kunnen ontvangen. De komst van het fotobloggen is een nieuwe impuls voor het versturen van foto's naar het internet, direct voor iedereen te bekijken.
De proef met de ANP-verslaggevers was erg geslaagd omdat de foto's direct bij de artikelen op verschillende websites verschenen. Nu steeds meer telefoonaanbieders het fotobloggen aanbieden op sites als Blogger en Flickr zal ook de consument een rol als verslaggever kunnen krijgen. "Vooral bij spontane gebeurtenissen waar een fotograaf nog niet ter plekke is", verwacht Kok.
Bron: ANP.
"Waar de focus van de verslaggever ligt bij het geschreven bericht, kan hij of zij nu ook een illustratie met zijn artikelen meegeven", aldus Kok. Dat lukte echter niet met het fenomeen MMS. Het was te duur en je wist niet of de ontvanger beschikte over mms om zo de foto te kunnen ontvangen. De komst van het fotobloggen is een nieuwe impuls voor het versturen van foto's naar het internet, direct voor iedereen te bekijken.
De proef met de ANP-verslaggevers was erg geslaagd omdat de foto's direct bij de artikelen op verschillende websites verschenen. Nu steeds meer telefoonaanbieders het fotobloggen aanbieden op sites als Blogger en Flickr zal ook de consument een rol als verslaggever kunnen krijgen. "Vooral bij spontane gebeurtenissen waar een fotograaf nog niet ter plekke is", verwacht Kok.
Bron: ANP.
maandag, december 11, 2006
Balkenende weigert hand Marijnissen te schudden in bijzijn fotografen
Een foto zegt soms meer dan duizend woorden. En dus is ook het traditionele fotomoment bij aanvang van de formatiegesprekken een punt van onderhandeling.
Afgelopen woensdag spraken Balkenende en Marijnissen met elkaar. De CDA-leider voelt echter helemaal niets voor samenwerking met de SP. Daarom mochten de fotografen pas binnenkomen nádat hij Marijnissen de hand had geschud.
Bron: AD.
Afgelopen woensdag spraken Balkenende en Marijnissen met elkaar. De CDA-leider voelt echter helemaal niets voor samenwerking met de SP. Daarom mochten de fotografen pas binnenkomen nádat hij Marijnissen de hand had geschud.
Bron: AD.
Koen Wessing
De dood van de wrede Chileense dictator Pinochet is om meer dan één reden goed nieuws:
Nog een keer die sublieme foto van Koen Wessing in de Volkskrant: Straatrazzia in Santiago de Chile, 1973.

Nog een keer die sublieme foto van Koen Wessing in de Volkskrant: Straatrazzia in Santiago de Chile, 1973.

TIME Best Photos of the Year 2006
Het wordt zo langzamerhand weer de tijd voor terugblikken en jaaroverzichten. TIME bijt het spits af met zijn traditionele Best Photos of the Year, met foto's van onder anderen Yuri Kozyrev en Kadir van Lohuizen.
Er kan ook nog gestemd worden op een foto naar keuze.
Er kan ook nog gestemd worden op een foto naar keuze.